
겸재 정선(鄭敾 ~ 광주 정씨/光州鄭氏; 광산 정씨/光山鄭氏)이 그린 작품들이다. 정선은 음력 1676년 1월 3일(숙종 2년)에 태어났다. 그는 아름다운 현실적인 그림들로 유명하고, 그의 작품들은 당시 가장 독특한 스타일 중 하나를 대표한다.
정선은 어린 시절부터 그림에 대한 애정이 남달랐다 한다. 그의 양반 가문은 노론(老論) 세력과 관련이 있었다. 하지만 그의 증조부 (정창문/鄭昌門) 세대에 이르러 가문의 재산은 쇠퇴했다. 이는 정창문이 죽을 때까지 높은 관직에 오르지 못했기 때문이다. 1689년(숙종 15년) 노론은 기사환국(己巳換局) 때문에 실각했고, 정선과 그의 집안은 위기에 빠졌다.
비록 아버지 정시익(鄭時翊)은 벼슬에 오를 수 있었지만 그는 기사환국이 일어난 그 해에 사망했다. 정선은 매우 가난한 삶을 살아야 했고, 그의 아버지가 사망했을 때 그는 고작 14살이었다. 다행이도 정선의 모계는 밀양 박씨(密陽朴氏)였고, 그의 외할아버지 박자진(朴自振)의 도움으로 그는 김창흡(金昌翕)의 제자가 되었다. 정선은 김창흡 밑에서 절친 이병연(李秉淵)과 그림, 사생화와 시 쓰기를 배웠다.
1711년에서 1712년 사이에 정선은 금강산(金剛山)을 두번 오르며 신묘년풍악도첩(辛卯年風樂圖帖)과 해악전신첩(海嶽傳神帖)을 포함한 많은 그림들을 그렸다. 이후 그는 김창집(金昌集)에 의해 천고되어 다양한 벼슬 자리에 오르게 되었다. 정선은 조선 팔도를 돌며 그림을 그렸고, 그의 명성을 나라 곳곳에 떨쳤다. 노년에 이르러 그는 사도세자(思悼世子)는 물론 영조(英祖)의 칭찬도 받았다. 그는 60대에서 70대에 이르러 그만의 독특한 스타일을 개발했다.
_______________
English Translation:
These are paintings drawn by artist 겸재/Gyeomjae 정선(Jeong Seon, 鄭敾) of the 광주 정씨(Gwangju Jeong, 光州鄭氏 - 광산 정씨(光山鄭氏)) Family. Jeong was born on Lunar Calendar January 3rd, 1676 during the 2nd year of Sukjong’s reign. He is known for his beautiful art pieces that display the realism of Joseon landscapes. His paintings represent one of the most unique art styles of his time.
Jeong Seon is said to have developed a love for painting since infancy. He was born into a yangban family, which was a family connected to the 노론(Noron, 老論) Faction during his early years. However, his family’s wealth had already declined by the time of his great grandfather (정창문/Jeong Chang-mun, 鄭昌門). This was due to the fact that Jeong Chang-mun did not hold higher government positions by the time of his death. Along with the Noron faction’s loss of power from the 기사환국(Gisa Hwanguk, 己巳換局) in 1689 (15th year of Sukjong), Jeong Seon and his family took a turn for the worst.
Although his father, 정시익(Jeong Shi-ik, 鄭時翊), was able to enter government service, his death took place in the same year of Gisa Hwanguk. Jeong lived a very poor life during these years and it’s important to note that he was only 14 years old by the time of his father’s passing. Luckily, Jeong’s maternal side was of the 밀양 박씨(Miryang Bak/Park 密陽朴氏) Family and with the help of his maternal grandfather (박자진/Bak Ja-jin, 朴自振), he became a disciple under 김창흡(Kim Chang-heup, 金昌翕). It was here that he practiced painting, sketching, and writing poetry with his close friend 이병연(Yi Byeong-yeon, 李秉淵).
From the years 1711~1712, Jeong Seon visited 금강산(Geumgangsan/Geumgang Mountain, 金剛山) twice and created many paintings of the mountain including ‘신묘년풍악도첩(辛卯年風樂圖帖)‘ and ‘해악전신첩(海嶽傳神帖)’. Thereafter, he succeeded in being recommended by 김창집(Kim Chang-jip, 金昌集) which allowed him to be promoted to various government positions. Jeong spent time painting pieces in different locations and his fame spread all over the country. His popularity skyrocketed by the time of his elderly years in which he had been complimented by not only 사도세자(Crown Prince Sado, 思悼世子) but also 영조(King Yeongjo, 英祖). He fully developed his unique style when he was in his late 60s to 70s.
Some of his works include: ‘고산상매(孤山賞梅)‘, ‘총석정(叢石亭)’, ‘기려심매(騎驢尋梅)‘, ‘척재제시(惕齋題詩)‘, ‘시화환상간(詩畫換相看)‘, ’양화진(楊花津)‘, ‘풍악내산총람(楓岳內山總攬)’, ‘낙산사(洛山寺)‘, ‘양천현아(陽川縣衙)‘, ‘서원소정(西園小亭)‘, ‘만폭동(萬瀑洞)‘, ‘귀래정(歸來亭)’, ‘소악후월도(小岳候月圖)‘, ‘청풍계지각(淸風溪池閣)‘, '장안사(長安寺)', '삼일포(三日浦)', ‘경교명승첩(京郊名勝帖)‘, ‘설평기려(雪坪騎驢)‘, ‘백천동(百川洞)’, ‘소악루(小岳樓)’, ‘인왕제색도(仁王霽色圖)’, ‘사문탈사(寺門脫蓑)‘, ‘금강전도(金剛全圖)’, '선유봉(仙遊峯)', ‘독서여가(讀書餘暇)’, ‘압구정(狎鷗亭)‘, ‘한양전경(漢陽全景)‘, ‘피금정(披襟亭)‘, ‘연광정(練光亭)‘, ‘어초문답(漁樵問答)‘, ‘혈망봉(穴望峯)’, '단발령에서 본 금강산(斷髮嶺望金剛山), and ‘임천고암(林川鼓岩)‘.

































'놀면서 일하기 > intotheKOREA' 카테고리의 다른 글
한국교회는 왜 이렇게 십일조에 집착할까?! (2) | 2025.02.17 |
---|---|
강남역 4거리 풍경 : 하나님? 하나님? 삼성 이재용 엄한벌 주세요. ??? : 기업가의 탈법적인 행위를 하나님이 벌을 줄 수 있는가? (0) | 2025.02.12 |
호두(胡桃 영어: Walnut) 와 호두과자 (1) | 2025.02.03 |
까치설날은 아재선날. 독일색시가 알려준 우리말의 힘 (0) | 2025.01.29 |
대한민국 식량자급률. 1957~2021 (0) | 2025.01.17 |
댓글