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공부하기/AD,PR 자원 및 성패

2017 온라인광고시장분석및전망

by 리치캣 2018. 10. 9.
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2017 온라인광고시장분석및전망


2017_온라인광고-시장분석-및-전망_배포용.pdf



목차

Ⅰ. 2017 온라인광고 시장 규모 

• 자료 수집 및분석 방법
• 2017 온라인광고 시장
• 온라인광고 유형별 시장 규모
• 온라인광고 플랫폼의 변화
• 온라인광고 시장 점유율
• 광고 카테고리별 추세
• 광고 콘텐츠 유형별 시장 규모

Ⅱ. 온라인광고 시장 이슈 및 전망

• 2017년온라인광고 시장 이슈

• 2018년온라인광고 시장 전망


2017온라인광고시장이슈

매체 이용 행태 변화에 따른 모바일 이용자 지속 증가

• 일상생활에서 TV보다 스마트폰이 필수적인 매체로 인식

- 10~50대의 스마트폰 보유율은 90% 이상, 고연령층으로 확산 : 고연령층에서 스마트폰을 필수 매체로 인식하는 비율도 점차 증가(방송통신위원회 - 2017 방송매체 이용행태 조사) - 2023년까지 국내 모바일 트래픽 10배 이상 급증 예상 : 5세대 이동통신(5G), 고화질 동영상 비중확대, 가입자 증가 원인(ETRI – 국내 모바일 트래픽 현황 및 전망)

동영상 콘텐츠 시장의 가파른 성장

• 콘텐츠 소비 변화에 따라 동영상 서비스의 웹/모바일 시장 점유율 상승 - 데이터 소비 행태가 동영상 중심으로 변화 : 유튜브의 경우 단순 동영상 시청을 넘어 검색, 커뮤니티 등 활용 확대로 시장 판도 변화 (2017년 3월 유튜브 월 이용시간 79억분 -> 2018년 2월 257억분, 와이즈앱) - 10대 이용자를 중심으로 한 1인 크리에이터 시장 확대 : 최적화된 플랫폼에 기반한 다양한 콘텐츠를 바탕으로 동영상 광고 유치 증가

Ⅱ. 온라인광고 시장 이슈 및 전망

2017온라인광고시장이슈

온라인 중심 금융업의 신규 진입으로 온라인광고 시장 확대

• 암호화폐 열풍과 인터넷 전문은행 출범 - 비트코인을 중심으로 한국에 불어닥친 암호화폐 시장 : 국내 암호화폐 거래소가 증가하면서 이를 홍보하기 위해 온라인 매체 활용 - 2017년 4월 케이뱅크, 2017년 7월 카카오뱅크 출범 : 인터넷전문은행에 걸맞은 온라인마케팅 적극 활용

온라인광고 관련 정책 동향 • 온라인 맞춤형 광고 개인정보보호 가이드라인 발표(‘17년 2월 방송통신위원회) - 이용자 보호를 위해 사업자가 따라야할 가이드라인 발표 및 후속 입법조치 예고

• 전기통신사업법 시행령 개정(’17년 2월) - 부당하게 광고와 광고가 아닌 정보를 명확하게 구분하지 않고 제공하여 이용자를 오인케 하는 행위는 처벌 대상이 됨(전기통신사업법 시행령 제42조제1항 별표4)

Ⅱ. 온라인광고 시장 이슈 및 전망

2018온라인광고시장전망

동계올림픽, 지방선거, 아시안게임, 월드컵 등 광고 시장의 우호적 이벤트 예정

한중 관계 회복 기대에 따른 대중국 광고 정상화 기대

인공지능기술(AI), 머신러닝 기술의 확대와 이를 활용한 타겟팅 효과 증대 - 2017년부터 국내 온라인광고 시장에서도 인공지능 기반 서비스가 본격적으로 도입되면서 기존 타겟팅 광고의 효율성이 증대, 2018년에는 더 많은 서비스에 인공지능기술 확대적용 예상

온라인광고 유통, 거래에 블록체인 등 신기술 적용 시도 - 블록체인은 거래 내역을 저장하는 중앙 서버가 없어 위 변조가 불가능해 거래의 보안성과 신속성 보장 - 미국의 블록체인 기반 업체인 비트클레이브, 큐체인은 블록체인을 활용하여 온라인광고 거래에 적용, 타겟팅 광고집행 및 거래비용 절감을 위한 실험 시도

지속적인 모바일 디바이스 이용 증가 및 온라인 콘텐츠 영향력 강화 - 높은 연령층에서도 모바일 디바이스 사용률이 점차 증가하고 있으며, 콘텐츠 시장에서도 모바일에 최적화된 콘텐츠 제작 및 제공하기 위해 노력



2017 Online Advertising Market Issues

Continuous increase in mobile users due to media usage behavior

• In everyday life, smartphone is more important than TV.

- Proportion of 10 ~ 50 smartphone users is more than 90%, spreading to the older age: The rate of recognizing smartphone as essential media in the older age gradually increases (Korea Communications Commission - Research on the use of broadcasting media in 2017) Expected to surge more than 10 times: 5G mobile (5G), high-definition video content, subscriber growth (ETRI - Domestic mobile traffic forecast and forecast)

Steep Growth of Video Content Market

• Increase in web / mobile market share of video service according to changes in content consumption - Change in data consumption behavior based on videos: In the case of YouTube, W9.7bn in use -> 25.7bn in February 2018, Wise App) - Expansion of one-person creator market centered on teen users: Increased attractiveness of video ads based on optimized content based on optimized platform

Ⅱ. Online advertising market issues and prospects

2017 Online Advertising Market Issues

Expansion of online advertising market with new entry of online core financial business

• Cryptographic hotspots and the launch of an Internet bank - Cryptographic markets in Korea centering on Bitcoin: Using online media to promote the growing number of domestic cryptographic exchanges - Kay Bank in April 2017 and Cacao in July 2017 Launch of Bank: Online marketing for online banking

Policy trends related to online advertising • Announcement of privacy guidelines for on-line customized advertising (Feb. 17, Telecommunication Commission) - Announcement of guidelines and follow-up legislative measures to be followed by operators in order to protect users

• Amendment of the Enforcement Decree of the Telecommunications Business Act (Feb. '07) - It is punishable to misrepresent the user by unfairly providing the information without clearly distinguishing the advertisement from the advertisement (Article 42 (1) Section 4)

Ⅱ. Online advertising market issues and prospects

2018 Online Advertising Market Outlook

Winter Olympics, Local elections, Asian games, World Cup

Expectation of China-China relationship normalization

Expanding AI and machine learning technology and increasing targeting effectiveness - Efficiency of existing targeting ads will increase as domestic AI advertising services are launched in 2017 and more in 2018 Expected to apply artificial intelligence technology to services

- The block chain does not have a central server to store transaction history, so it can not be tampered with. It guarantees the security and speed of transactions. - The US block chain-based company, Bitclave, Applying block chain to online advertising, experimenting to execute targeted advertisement and reduce transaction cost

Increased use of mobile devices and strengthened online content influence - Mobile devices are increasingly used even in older age groups, and efforts are being made to create and deliver mobile optimized content in the content market.


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