본문 바로가기
공부하기/Foreign languages

토익 필수 5 : 등위접속사 (and, or, nor)가 여러 개의 낱말, 구, 절을 연결할 때 앞에 있는 and, or, nor를 생략

by 리치캣 2023. 2. 11.
728x90
반응형

 

고득점 문법

1) 등위접속사 (and, or, nor)가 여러 개의 낱말, , 절을 연결할 때 앞에 있는 and, or, nor를 생략하고 콤마로 대신하고 끝에 있는 것만 남긴다.

ex)The flower is small, yellow, and beautiful.

2) and

(1) come, try, go, see, learn 등의 동사와 쓰여서 목적을 나타낼 수 있다. andto부정사로 바꿀 수 있다.

ex) Please come and see me.

  → Please come to see me.

(2) "good / nice and 형용사"의 형태는 good / nicevery로 해석할 수 있다.

ex) It's nice and warm in here.

  = It's very warm in here.

(3) 같은 단어를 연결하여 강조하는 경우

ex) again and again, more and more(점점 더)

  He ran and ran. (그는 뛰고 또 뛰었다.)

(4) 관용어: and so on = and so forth = etc.(등등)

ex) They sell potatoes, onions, and so forth on the table.

3) but: 관용어

ex) It is not that I dislike it, but that I cannot afford it.

  (그것이 마음에 안 든다는 것이 아니라 그것을 살 만한 여유가 없는 것이다.)

4) as well as: 동사를 연결할 때는 동명사로 한다.

ex) He sings as well as playing the piano.

  (= He not only plays the piano but also sings.)

cf) He sings as well as he plays the piano.(비교 구문임)

  (= His singing is as good as his playing the piano.)

5) not only but also: only 대신에 simply, just, merely로 쓸 수 있고, but 대신에 " ; "으로 대신할 수 있다.

ex) Not only did he eat the apples; he took them as well.

6) not only A but also B에서 B에 수를 일치시킨다.

ex) Not only you but also I am hungry.

7) both: both 대신에 alikeat once로 바꿀 수 있다.

ex) I like at once / alike Mary and Jack.

8) A, not B: A에 수와 인칭을 일치시킨다.

ex) You, not I, are wrong.

9) as well as: 문법적으로 같은 역할을 하는 낱말, 구를 연결한다.

ex) She is diligent as well as beautiful.(낱말과 낱말 연결)

주의

(a) "A as well as B"에서 A에 중점을 두기 때문에 수와 인칭을 A에 일치시킨다. (B뿐만 아니라 A)

ex) You as well as I are tall.

(b) 동사를 연결하는 경우 동명사로 한다.

ex) As well as breaking his leg, he hurt his arm.

cf) He sings as well as she plays.

  = Her singing is as good as her playing 비교구문

10) then: "그래서, 그 다음에"의 뜻으로 부사뿐만 아니라 접속사 역할도 한다.

ex) Now he laughs, then he weeps. (그는 웃다가 금세 또 운다.)

11) semicolon: ";"and, but, for를 대신해서 사용된다. 그러나 colon" : """이라는 뜻으로 예, 인용, 설명을 하기 위해서 사용한다.

ex) Rachel's eyes began to close; Dan, too, was feeling tired.(and의 뜻)

  The Theater was full: there were several school parties there.(설명)

주의

(a) semicolonand, but, for와 함께 쓰이지 않는다.

ex) My eyes began to close; but Paul was wide awake.(×)

  → My eyes began to close but Paul was wide awake.

(b) 콤마로 여러 개를 연결하고 있는 경우 끝에 있는 콤마 대신에 쓰이기도 한다.

ex) Send this letter to Jack, Jim, Baxer; and Brown.

12) 접속부사: 등위접속사와 함께 쓰여서 내용을 연결한다.

(1) 예시: for instance, for example, that is(to say), namely, or

ex) Consider, for instance, the effect on us.

(2) 원인: so, therefore, hence, consequently

ex) I think, therefore, I am.(나는 생각한다, 고로 존재한다.)

(3) 반의적: however, nevertheless, still, yet

ex) She felt ill, and went to work, however.

(4) 추가: moreover, also, besides, then, what is more(더욱이), equally

ex) They know the painting is a forgery.

  Moreover, they know who painted it.

(5) 가정: otherwise

ex) He worked hard; otherwise he would have failed.

(6) 열거: first(ly), second(ly), last(ly), next, to begin with(우선), to conclude

ex) Think first, then act.

(7) 화제의 전환: by the way, well, incidently(말하자면), now

ex) By the way, have you seen her yet? (그런데 그녀를 벌써 만났습니까?)

(8) 요약: in short, to be brief, in a word, in all, in a few words

ex) Things couldn't be worse, financially; in short, we're broke.

::: 개념 :::

종속접속사란 주절과 종속절을 연결해 주는 접속사를 말하며, 이들은 명사절, 형용사절(관계사), 부사절이 종속절에 해당되며 다음과 같은 특성을 지닌다.

1) 종속절에는 중복되는 부분을 생략한 경우를 제외하고 완전한 문장이 와야 한다.

ex) While were away, the weather was terrible.(×)

  → While you were away, the weather was terrible.

2) 종속절은 특별한 경우(가정법, 관용문구 등)를 제외하고는 주절 없이 쓰일 수 없다.

ex) When we left the house.(×)

  → When we left the house, it started to rain.

3) 등위접속사로 종속절과 주절을 연결할 수 없다.

ex) John called you and while you were out.(×)

  → John called you while you were out.

  (외출한 동안 John이 당신에게 전화했다.)

::: That:::

명사절에는 that, 간접의문문, 감탄문, 관계대명사인 what으로 이끌어지는 절 등이 있다. that절은 주어, 주격보어, 목적어, 또는 명사와 동격 등으로 쓰일 수 있다.

ex) That my father did not scold me surprised me.(주어)

  (아버지가 나를 꾸짖지 않으셔서 놀랬다.)

  The plan was that Ted would leave on Sunday.(주격보어)

  I know that you are a lier.(타동사의 목적어)

  We must not forget the fact that smoking is a danger to health. (명사와 동격)

  (흡연이 건강에 해롭다는 사실을 잊지 말아야 한다.)

주의

that절은 in(라는 점에 있어서), but / save / except(을 제외하고)의 목적어로 쓰일 수 있다.

ex) I prefer her plan to yours in that it is more practical.

  (그녀의 계획이 더 실제적이라는 점에 있어서)

::: 간접의문문 :::

의문문을 간접의문문으로 만들어 목적어로 취할 수 있으며 주어, 주격보어, 타동사의 목적어, 전치사의 목적어, 명사와 동격 등으로 자유롭게 쓰인다.

1) 의문사가 있는 경우는 "의문사+주어+동사"로 한다.

ex) I don't know where will they live.(×)

  → I don't know where they will live.

  I have no idea (of ) where he will spend this weekend.

  (ideawhere절이 동격이다.)

2) 의문사가 없는 경우는 "if / whether + 주어 + 동사(or not)"로 한다.

ex) I asked her if she was ill.(나는 그녀가 아픈지 물었다.)

주의 think, suppose, guess, imagine, believe 등이 사용된 의문문이 의문사가 있는 간접의문을 목적어로 취하면 의문사가 문장 앞으로 나간다.

ex) Do you think what I should do now?(×)

  → What do you think I should do now?

::: 양보절 :::

1) 부사절에는 양보, 목적, 결과, 이유, 원인, 시간, 조건, 양태, 비율 등의 부사절이 있다. 부 사절에서 "일지라도, 이건"이라는 의미를 갖는 부사절을 양보 부사절이라 한다. 양보 부사절에는 may가 주로 온다. 종류로는 though, although, even though, (even) if, whatever, whichever, whoever, whomever, whenever, wherever, however, no matter what / which / who / whom / when / where / how, whether(or not) 등이 있다.

ex) Though it was raining, he went out.

주의 however 사용에 주의해야 한다.

(a) "아무리 일지라도"의 뜻일 경우에는 형용사나 부사가 뒤에 와야 한다.

ex) However he is strong, he cannot lift this stone. (×)

  → However strong he is, he cannot lift this stone.

(b) "in any way"의 뜻일 때는 형용사나 부사가 따라오지 않는다.

ex) However I approached, I couldn't find a solution. (어떤 식으로 접근하든)

2) 형용사 / 부사 / 명사 + as + S + V : 양보 부사절의 강조형이다.

ex) Tired as he was(=Although he was tired), he finished the work.

::: 결과절 :::

결과 부사절에는 so that, so that, such that(매우 해서 하다) 등이 있다.

ex) It was so cold that I couldn't sleep.

  (너무 추워서 잠을 잘 수 없었다.)

  He is such an honest man that he is respected.

  = He is so honest a man that he is respected.

  He wore a beard, so (that) I did not recognize him.

주의

(a) 다음과 같이 to부정사로 바꿀 수 있다.

ex) He is so strong that he can lift the stone.

  = He is so strong as to lift the stone.

  It is such an easy question that he can solve it.

  = It is such an easy question as for him to solve.

  He is so young that he cannot understand it.

  = He is too young to understand it.

(b) so / such that에서 so / such가 문장 앞에 오면 주어와 동사 위치가 바뀐다.

ex) Such was his anxiety that he couldn't stop trembling.

  = His anxiety was such that he couldn't stop trembling.

  (그는 몹시 화가 나서 몸을 떨지 않을 수 없었다.)

::: 목적절 :::

목적 부사절은 "하기 위해서"의 뜻을 가지며, 종류로는 so that = in order that(하기 위하여), lest + 주어 + should(하지 않기 위해서)(= in order thatnot) 등이 있다. 목적 부사절에 maycan이 온다.

ex) We ran in order that we might catch the bus.

  We came in through the back door lest someone should see us.

주의 lest should"할 것을 두려워하여"의 뜻으로 쓰이기도 한다.

ex) He ran away lest he should be seen.

  (그는 목격될 것을 두려워하여 멀리 달아났다.)

::: 기타 :::

1) 시간 부사절 : when(ever), while, as, since(한 이래), till, until, before, as soon as(하자마자), so long as(하는 동안), by the time(할 때까지) 등이 있다.

ex) You can go out to play as long as you stay in the back yard.

2) 조건 부사절 : if, unless, so long as(= if only), once(일단 했다 하면), in case(that) (한 경우에), in so(as) far as, inasmuch as(때문에), provided, unless, on condition that once(일단 하면)등이 있다.

ex) That game is easy once you learn the basic rules.

  You can stay here, so long as you are quiet.

  (조용히 하는 한 당신은 여기에 있어도 된다.)

3) 원인, 이유 부사절 : because, as, since, now that, seeing that 등이 있다.

ex) Now that we are finished, let's go.

  As you are not ready, you can't go climbing.

고득점 문법

1) that

(1) 주어가 될 때 일반적으로 that 앞에 the fact를 쓰거나, 가주어 it을 쓰고 that 절은 문장 뒤에 놓는다.

ex) The act that(=That) you don't believe me is a great pity.

  = It is a great pity that you don't believe me.

(2) 타동사의 목적어나 형용사의 보어로 쓰인 that은 생략할 수 있다.

ex) I am sure (that) he will come here.

  I hear (that) you've been abroad.

(3) 타동사의 목적어로 2개 이상의 that 절이 등위접속사로 연결된 경우 첫 번째의 that 은 생략할 수 있으나 두 번째 이하의 that은 생략할 수 없다.

ex) People state that they feel isolated and other people avoid them.(×)

  → People state that they feel isolated and that other people avoid them.

2) 간접의문문

(1) 간접의문문이 전치사의 목적어로 쓰이면 전치사를 생략할 수 있다.

ex) I have no idea (of) what he wants to do.

(2) 문장의 주어로 whether는 쓰일 수 있으나 if는 쓰이지 않는다.

ex) If you believe me doesn't matter to me.(×)

  → Whether you believe me doesn't matter to me.

  (네가 나를 믿든 안 믿든 나에게는 상관이 없다.)

(3) 부정문에서는 whether를 쓰지 않고 if를 쓴다.

ex) I don't care whether is will not rain. (×)

  → I don't care if it will not rain.

(4) whether가 전치사의 목적어에 올 때 전치사를 생략할 수 있으나, if는 쓰이지 않는다.

ex) The question of if he will come might be interesting. (×)

  → The question (of) whether he will come might be interesting.

  (그가 올 것인가 안 올 것인가 하는 문제는 흥미로울 것이다.)

(5) whether or not은 쓰이지만 if or not은 쓰지 않는다.

ex) I don't care if or not he will believe me. (×)

  → I don't care whether or not he will believe me.

   = I don't care if he will believe me or not.

   = I don't care whether he will believe me or not.

   (그가 나를 믿든 믿지 않든 상관이 없다.)

(6) to 부정사와 쓰일 경우는 whether만 쓸 수 있다.

ex) I'm not sure whether to buy the car or not.

(7) 간접의문문이 부정문이면 if를 쓴다.

ex) I don't care if it will not rain.(whether는 쓰지 않는다.)

(8) doubtthat 절이나 whether를 목적어로 가질 수 있으나 don't doubtthat 절만을 목적어로 가질 수 있다.

ex) I doubt that/whether John will help us.

  I don't doubt that John will help me. (whether를 쓸 수 없다.)

(9) whether는 부사절이 될 수 있다.

ex) You've entitled to a free gift whether you apply by post or by phone.

3) 양보 부사절

(1) althougheven의 수식을 받지 않는다.

ex) Even although we had expected it, she won first prize. (×)

  → Although we had expected it, she won first prize.

(2) "명사/형용사 + that + 주어 + be"는 양보나 원인의 뜻을 나타낸다.

ex) Fool that he was, John failed in the test. (= Because he was a fool)

(3) 양보 부사절에서 "주어 + be"는 생략할 수 있다.

ex) However old (he may be), he is strong.

(4) "명사 + as + S + be"에서 명사 앞에 관사를 쓰지 않는다.

ex) Though he is a boy, he is able to lift the stone.

  = Boy as he is, he is able to lift the stone. (관사가 생략된다.)

4) 결과 부사절 : so thatvery, so로 바꿀 수 있다.

ex) He was so weak that he couldn't walk any more.

  = He was (very) weak, so he couldn't walk any more.

5) as 부사절

(1) 주절과 중복되어 as 다음에 중복되는 내용을 생략하고 남은 "주어 + be(또는 대명사)"는 강조하기 위해서 주어와 동사를 "동사 + 주어"로 바꾼다. 이때의 뜻은 "처럼, 같이"의 뜻이 된다. 주어가 대명사이면 주어와 동사의 순서가 바뀌지 않는다. as usual(평상시처럼), as always(여느 때와 같이), as before(전과 같이) 등의 관용어도 있다.

ex) He enjoys all kinds of music, as I do. ( = as I enjoy them)

  As always he was late.

(2) as는 양태, 비율 부사절도 이끈다.

ex) He went to the boy's help, as anyone would.

  As he grew disheartened, (so) his health deteriorated.

  (그가 낙담함에 따라서 그의 건강도 악화되었다.)

  2 is to 4 as 8 is to 16.

(3) aswhen, because의 뜻도 있다.

ex) As you weren't there. I left a message.

6) 종속절 강조 : 종속절을 강조하기 위해서 if에는 then, as에는 so, 그리고 though에는 still로 강조할 수 있다.

ex) As you treat, so will treat you. ( = so I will treat you.)

https://smartstore.naver.com/smallme/products/6133820192

 

스몰미 메모시트 [A3 크기] - 내맘대로 골라담는 10장 세트 스몰미메모시트. / 스몰미메모시트, 냉

스몰미,메모시트,스몰미메모시트,메모,정리,보드,보드마카,달력,캘린더,플래너,계획,계획표,일정,시간표,A3

smartstore.naver.com

 

반응형

댓글